Kirjoitettuani jutun Jumala ei ole suuri-kirjasta lähetin WSOY:lle ja piispa Eero Huoviselle (WSOY:n kirjailija) sähköpostiviestin, jossa pyysin kommentteja aiheesta. Kustantajalta tivasin tietoa, miksi kristilliseltä pohjalta aikanaan lähtenyt kustantamo julkaisee umpiateistista tekstiä. Mahtanee kustantamon perustaja kääntyä haudassaan moisesta tempauksesta? Piispalta kaipasin jonkinlaista reagointia siihen, miten korkea kirkonmies suhtautuu tällaiseen "ilosanomaan", jonka mukaan uskonto myrkyttää kaiken.
Piispa oli nopea. Vastaus tuli sukkelasti piispan sihteerin kautta. Minua pyydettiin tutkimaan piispan viime vuoden lopulla Kanava-lehteen (9/2008) kirjoittamaa Uusateismin haaste- nimistä artikkelia. Se löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta
http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/puheenvuoroja/?x20117=31485
Kustantajan (mahdollista) vastausta odotellessani en malta olla haarukkapalastelematta piispan tekstiä:
Piispa: "On väitetty, että vakaumukset ovat viime vuosikymmenten aikana kuolleet. Aatteellista dialogia käydään niukalti. Poliittiset ideologiat uinuvat, sovun etsiminen on muodissa. Tätä taustaa vasten on kiintoisaa havaita, että ateistiset aatteet ovat nostaneet päätään. Meillä Suomessakin on julkaistu uskontoon ja kirkkoon kriittisesti suhtautuvaa kirjallisuutta aiempaa enemmän. Vapaa-ajattelijat ovat aktivoituneet."
Hannu: Minulla ei millään mene jakeluun se, että jumalankieltäjät tätä nykyä käyvät niin ärhäkästi uskovaisten kimppuun. Eihän olematonta tarvitse vastustaa, vai kuinka?
Miksi pitää käyttää niin paljon aikaa ja energiaa taisteluun sellaista vastaan, mitä ei (ehkä) ole olemassa? Eikö Jumala kannattaisi vain vaieta kuoliaaksi? Mistä kumpuaa ateistien "lähetysinto", jonka mukaan ihmisiltä pitää viedä viimeinenkin oljenkorsi, johon hädässään voisi tarttua...
Piispa: "Feuerbach esitti modernin ateismin perusajatuksen: Jumala ei ole luonut ihmistä vaan ihminen on luonut Jumalan. Marx johti uskonnon synnyn yhteiskunnallisista ja taloudellisista epäkohdista. Freud taas jäljitti uskonnon alkuperän ihmisen psyykkisiin lainalaisuuksiin. Näitä ajatuksia täydensi Charles Darwinin teoria luonnonvalinnasta, joka selitti luonnon monimuotoisuutta. Darwinin teoria ei sinänsä ole sen paremmin ateistinen kuin teistinenkään. Se antoi kuitenkin ateisteille mahdollisuuden perustella, miksi hypoteesia Suunnittelijasta ei tarvita, vaikka luonto näyttää tarkoituksenmukaiselta ja suunnitellulta. Darwinin jälkeen monet katsoivat, että suurin taistelu käydään luonnontieteiden ja uskonnon välillä ja että uskonto tulisi häviämään kamppailun.
Hannu: "Kuka siitä ottaa kunnian, että "luonto näyttää tarkoituksenmukaiselta ja suunnitellulta"? Entä kuka kantaa vastuun? Sattumaltako kaikki onkin olemassa? No, kävipäs aikamoinen tsäkä, mäihä, flaksi, luoj... ei kun pelkkä lykky! Katson mikroskoopilla ja kaukoputkella, tarkkailen toisia ihmisiä ja totean: Totta. Kaikki on pelkkää tuuria, mahtava onnenkantamoinen...
Piispa: "Tieteen ja uskonnon välinen vahva vastakkainasettelu sävyttää tuoreinta ateistista kirjallisuutta. Varsinkin angloamerikkalaisessa maailmassa on ilmestynyt useita kirjoja, joiden edustamaa ajattelutapaa voidaan kutsua uusateistiseksi. Tällaisia kirjoja ovat muun muassa Christopher Hitchensin God is not Great (2006; suom. Jumala ei ole suuri; WSOY, 2008), Sam Harrisin The End of Faith (2004; suom. Uskon loppu; Terra Cognita, 2007) ja Daniel Dennettin Breaking the Spell (2006; suom. Lumous murtuu; Terra Cognita, 2007). Eniten huomiota on kuitenkin herättänyt eläintieteilijä Richard Dawkinsin kirja The God Delusion (Bantam Books, 2006), joka on käännetty suomeksi nimellä Jumalharha (suom. Kimmo Pietiläinen, Terra Cognita, 2006)."
Hannu: Siinä paha, missä mainitaan: Hitchens!
Piispa: "Jumalharha kuten monet muutkin uusateistiset kirjat näyttävät olevan reaktioita lähinnä Yhdysvalloissa käytävään keskusteluun. Siellä voimakkaassa asemassa olevat kreationistit pyrkivät tuomaan ns. tieteellisen luomisopin koulujen opetusohjelmiin ja yhteiskunnalliselle foorumille. Uusateistit puolestaan pyrkivät torpedoimaan pyrkimykset, joissa Jumala tai muu yliluonnollinen agentti otetaan osaksi luonnontiedettä. Toisaalta he menevät vielä pidemmälle uskoessaan luonnontieteiden osoittaneen Jumalan harhakuvitelmaksi."
Hannu: No, tuota kissa-hiiri-leikkiä on leikitty Amerikassa niin kauan kuin minä muistan. Ja varmaan jatketaan vallan maailman tappiin asti. Ei siis lopultakaan mitään uutta auringon alla.
Piispa: Jumalharhan sävy on aggressiivinen ja intohimoinen. Uskonnollisten ilmiöiden kuvaamisessa Dawkins käyttää silmiinpistävän voimakasta retoriikkaa, ja onkin vaikea uskoa sen vakuuttavan muita kuin hänen kanssaan jo valmiiksi samaa mieltä olevia. Hän kritisoi kärjistetyin sanavalinnoin niitä tiedemieskollegoja, jotka eivät päädy hänen kanssaan samanlaisiin uskonnonfilosofisiin johtopäätöksiin. Sävy on valitettava, sillä se vaikeuttaa uskonnosta käytävää keskustelua. Dialogi jää helposti syntymättä, ja eri mieltä olevat huutavat toistensa yli.
Hannu: Saman arvion voisi antaa Hitchensin kirjasta. Ja osaltaan tuo leppymätön negatiivisuus sai minut ääneen ihmettelemään, MIKSI WSOY:n piti tämä kirja kääntää. Onko päätös tehty Bulevardilla vai Sanomatalossa?
Piispa: "Kristillinen usko ei ole filosofioiden kaltainen aate, joka omaksutaan rationaalisten argumenttien pakottamana. Usko on luottamussuhde Jumalaan, joka on lähellä ihmistä ja osoittaa rakkauttaan. Sen keskuksessa on mysteeri ja järjelle selittymättömiä asioita. Silti kristinusko voi tuoda tyydytystä myös ihmisen ymmärrykselle. Teologian historia tarjoaa lukuisia esimerkkejä tästä. Usko ei ole staattinen tila, vaan pikemminkin matka, jota kuljetaan. Tällä matkalla ihminen kohtaa sekä mysteereitä, joihin voidaan saada valoa jo tässä ajassa, että salaisuuksia, jotka selviävät vasta, kun usko muuttuu näkemiseksi."
Hannu: Aamen.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
- Sussiunakkoon! Pitääkös se huhu paikkansa, että hengenmiehet Huovinen ja Kiuru eivät tule toimeen keskenään?
- Pitää. Ne ovat kyllä töissä samassa talossa, mutta asuvat aivan vastakkaisilla suunnilla...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Pakko sanoa, että hyvin lohkaistu tämä: "Hannu: Minulla ei millään mene jakeluun se, että jumalankieltäjät tätä nykyä käyvät niin ärhäkästi uskovaisten kimppuun. Eihän olematonta tarvitse vastustaa, vai kuinka?
Miksi pitää käyttää niin paljon aikaa ja energiaa taisteluun sellaista vastaan, mitä ei (ehkä) ole olemassa?"
Kovasti yrittävät monet nykyään kyllä tuota ideologiaansa esille.
Sulla on muuten äärettömän hyviä "vierailijoita" blogissasi! Jatka samaan malliin.
/Osku
Amen!
Lähetä kommentti