perjantai 2. huhtikuuta 2010

Jeesuksen 7 sanaa ristiltä

Evankeliumit kertovat Jeesuksen puhuneen ristillä seitsemän kertaa. Englantilainen Beda Venerabilis (Kunnianarvoisa) kokosi 600-luvulla nämä lauseet yhdeksi sarjaksi ja kirjoitti niiden pohjalta rukouksen, joka tulee tässä Jeesuksen sanojen jälkeen:

ENSIMMÄINEN SANA: Kun tultiin paikkaan, jota kutsutaan Pääkalloksi, he ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja rikolliset, toisen hänen oikealle puolelleen, toisen vasemmalle. Mutta Jeesus sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.” Luuk. 23:33–34

TOINEN SANA: Ja rikollinen sanoi: ”Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.” Jeesus vastasi: ”Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.” Luuk. 23:42–43

KOLMAS SANA: Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: ”Nainen, tämä on poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Tämä on äitisi!” Joh. 19:26–27

NELJÄS SANA: Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Eeli, Eelii, lama sabaktani?” Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Mark. 15:34

VIIDES SANA: Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: ”Minun on jano.” Joh. 19:28

KUUDES SANA: Jeesus huusi kovalla äänellä: ”Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. Luuk. 23:46

SEITSEMÄS SANA: Jeesus joi viinin ja sanoi: ”Se on täytetty.” Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä. Joh. 19:30

* * * * * * *

Pyhän Bedan rukous hänen mietiskellessään seitsemää Herramme Jeesuksen Kristuksen viimeistä sanaa ristillä:

Herra Jeesus Kristus, riippuessasi elämäsi viimeisenä päivänä ristillä sinä puhuit seitsemän sanaa ja tahdot, että pitäisimme ne aina mielessämme. Rukoilen nyt niitä muistaen: anna minulle anteeksi kaikki, millä eri tavoin olen rikkonut sinua vastaan. Erityisesti ajattelen seitsemää kuolemansyntiä, joista en ole kyennyt luopumaan, eli ylpeyttä, ahneutta, haureutta, kateutta, kohtuuttomuutta syömisessä ja juomisessa, vihaa ja laiskuutta.

Herra, sinä sanoit: Isä, anna anteeksi niille, jotka minut ristiinnaulitsevat. Anna minunkin rakkautesi tähden antaa anteeksi kaikille, jotka tekevät minulle pahaa.

Sinä sanoit ryövärille: Tänä päivänä sinun pitää oleman minun kanssani paratiisissa. Anna minun elää niin, että kuoleman hetkellä sanoisit minulle: Tänään sinä olet oleva kanssani taivaassa.

Sinä sanoit äidillesi: Vaimo, katso, poikasi. Ja sen jälkeen opetuslapselle: Katso, äitisi. Anna rakkautesi liittää minut äitiisi, joka nyt on pyhä kristikunta.

Sinä sanoit: Eeli, Eeli, lama sabaktani eli Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit. Anna minun sanoa kaikissa vastoinkäymisissä ja murheen aikana: Rakas Isä, Herrani, armahda minua syntistä. Auta minua ja anna minulle voimaa, Herrani ja Kuninkaani, sillä sinä lunastit minut omalla verelläsi.

Sinä sanoit: Minun on jano, ja olit niiden pyhien sielujen vapaudus, jotka helvetin esikartanossa odottivat sinun autuasta tulemistasi. Anna minun aina janota sinua, elävän lähteen ja ikuisen valtakunnan lähteen vettä, ja rakastaa sinua koko sydämeni halulla.

Sinä sanoit: Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni. Suo minunkin kuollessani täydellisesti ja rohkeasti sanoa samoin. Ota minut luoksesi, sillä sinä säädit ajalliselle elämälleni määräajan.

Sinä sanoit: Se on täytetty. Tuskat ja vaivat, jotka otit kantaaksesi meidän vaivaisten tähden, ovat nyt lopussa. Anna minunkin kuulla suloinen äänesi, joka sanoo: Tule, armaani, rakkaani, sillä minä annoin vaivasi loppua. Tule, astu kanssani ja pyhien enkelien kanssa aterioimaan valtakuntaani ja asumaan siellä iäti. Aamen.

Ei kommentteja: