lauantai 19. syyskuuta 2009

Avantouinnin teologiset perusteet

Isä Mitro kertoo kirjassaan Isä Mitron ajatuksia elämästä, työstä ja uskosta (WSOY 2008) monta ihmeellistä asiaa. Ne hämmästyttää, kummastuttaa luterilaista kulkijaa.

Muuan ihmetyksen aihe on avantouintiharrastus, joka alkoi isän esimerkkiä seuranneen pikku-Mitron kohdalla jo varhain. Avantouinnin terveydellisiä vaikutuksia ei kai kukaan kiistä, mutta teologiset perustelut harrastukselle vasta kiintoisia ovatkin!

Mitro kertoo, että avanto ja avantouinti liittyy idän katolisessa ortodoksisessa perinteessä kasteeseen ja loppiaiseen. Raja- ja itäkarjalaisilla kuten myös kolttasaamelaisilla ortodokseilla oli tapana pääsääntöisesti päättää loppiaispalvelus ristisaatolla, joka suuntautui avannolle. Siellä toimitettiin suuri vedenpyhitys.

Vedenpyhityksen päätteeksi pappi laski suuren käsiristinsä kolmasti avantoon. Tapahtuma kuvaa itse Kristuksen kastetta Jordan-virrassa ja samalla myös meidän omaa kastettamme, Mitro kirjoittaa.

Ortodokseilla on edelleen käytössä upotuskaste.

Tämän jälkeen avannosta ammennettiin pyhää vettä kulhoon, josta sitä vihmottiin paikalla olevien seurakuntalaisten päälle. Rohkeimmat seurakuntalaiset olivat varautuneet siihen, että toimituksen päätteeksi hekin tahtovatt seurata ristin ja Vapahtajan esimerkkiä ja pulahtaa siunattuun avantoon.

Talvi ja avanto antaa avaruutta myös maailmanlaajuiselle ortodoksiselle perinteelle. Kreikassa ortodoksinuorukaiset osoittavat rohkeutensa hyppäämällä satama-altaaseen pää edellä etsiäkseen kilpaa pohjaan heitettyä ristiä. Täällä Pohjolan perukoilla sankaruuteen kuulemma riittää pelkkä pulahdus ja hyinen hurmio, ristiä ei tarvitse lähteä sukeltamaan.

Eikä tässä vielä kaikki: Ortodoksit uskovat, että pyhitetyssä vedessä uidessaan kylpijä saa anteeksi syntinsä ja vielä bonuksena rajattoman Jumalan siunaukksen.

Sussiunakkoon!
Mitä tällaiseen olisi sanonut oppi-isämme Luther? Mitä sanomme me tämän päivän "järkevät" luterilaiset? Onko avantouinnin hengellistämisessä tolkkua vai ei? Uskommeko me pyhitetyn veden voimaan?

Entä kastevesi sitten? Mitä sille tapahtuu käytön jälkeen? Tätä kysymystä käsitellään toisessa blogissani, jonka osoite on
http://www.kotimaa24.fi/blogit/uusimmat/article/?bid=121&id=2496

Kyseisellä foorumilla kerron myös, miksi muuan nokkela pappi kastoi lapsen sitruunalimsalla...

Ei kommentteja: